Magic: the Gathering
(w skrócie M:tG) jest najstarszą, i zdaniem wielu graczy, najlepszą, a także niewątpliwie najpopularniejszą Kolekcjonerską Grą Karcianą (Collectible Card Game - CCG). Ideą przyświecającą twórcy Gatheringu (Richardowi Garfieldowi) było stworzenie gry karcianej, która mając banalne przepisy, mieszczące się na jednej kartce, zarazem byłaby urozmaicona i ciekawa dzięki dodatkowym zasadom, umieszczonym na kartach i kart tych dotyczących. Wielki potencjał (w tym również komercyjny) takiej idei dostrzegła nieznana i mała wtedy firma, Wizards of the Coast. Formę sprzedaży (w zapakowanych paczuszkach z losowym doborem kart) zapożyczono od kolekcjonerskich kart z baseballistami, i po kilku miesiącach, w drugiej połowie 1993 roku, wypuszczono na rynek pierwszą edycję (zwaną dziś alfa). Okazało się jednak, że jest w niej kilka małych błędów, a gra cieszy się tak wielkim zainteresowaniem, że niedługo potem została wydana poprawiona edycja (beta). Później zaczęły się pokazywać następne edycje, a także limitowane (o ograniczonym nakładzie) dodatki.
Polskie strony o Magic: The Gathering:
Magic The Gathering Info
Baza danych Magic The Gathering - historia, talie, informacje o turniejach
Jak Grać w Magic: The Gathering
Magic: The Gathering (MTG) to popularna gra karciana, która łączy w sobie strategię, kreatywność i trochę szczęścia. Jest to gra pełna magii, potężnych stworzeń i zaciętych pojedynków. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje, które pomogą Ci zrozumieć zasady gry i zacząć swoją przygodę z MTG.
Podstawy Gry
Cel Gry
W Magic: The Gathering celem jest zmniejszenie punktów życia przeciwnika z 20 do 0, używając do tego kart stworzeń, zaklęć i innych magicznych zdolności. Grając, musisz również bronić swoich punktów życia przed atakami przeciwnika.
Struktura Talii
Każdy gracz używa własnej talii kart, która zwykle składa się z minimum 60 kart. Talie mogą zawierać różne rodzaje kart: stworzenia, zaklęcia, artefakty, czary i tereny.
Rodzaje Kart
Stworzenia
To karty reprezentujące różnorodne istoty. Są one głównym źródłem ataków na przeciwnika i obrony przed jego atakami.
Zaklęcia
To karty, które mają natychmiastowy efekt po ich zagranie. Mogą one zadawać obrażenia, leczyć, dawać bonusy lub wpływać na przebieg gry w inny sposób.
Tereny
Karty terenów to źródło many, niezbędnej do zagrania większości kart. Każdy teren, gdy jest aktywowany, dostarcza określony rodzaj many.
Fazy Gry
Faza Rozpoczynająca
Runda rozpoczyna się od tej fazy. Gracz dobiera kartę i sprawdza efekty, które mają miejsce na początku tury.
Faza Główna
To czas, kiedy możesz grać karty stworzeń, zaklęć i innych. W tej fazie planujesz swoje ruchy i strategię.
Faza Ataku
W tej fazie deklarujesz, które ze swoich stworzeń atakują przeciwnika.
Faza Blokowania
Przeciwnik może wybrać swoje stworzenia, aby zablokować twoje ataki.
Faza Obrażeń
Obliczane są obrażenia zadane stworzeniom i graczom.
Faza Końcowa
Sprawdzane są efekty kończące turę, a niewykorzystana mana znika.
Strategie Gry
Zrozumienie Synergii Kart
Budowanie talii to nie tylko wybór najsilniejszych kart, ale przede wszystkim tworzenie synergii między nimi.
Znajomość Różnych Archetypów Talii
Są różne style gry, jak agresywne, kontrolujące czy bazujące na kombinacjach kart. Poznanie tych stylów pomoże ci w budowaniu własnej talii i przewidywaniu ruchów przeciwnika.
Adaptacja i Zmienność
Gra wymaga dostosowywania strategii w zależności od sytuacji na stole i talii przeciwnika.
Podsumowanie
Magic: The Gathering to gra pełna wyzwań, strategii i niezapomnianych emocji. Kluczem do sukcesu jest nie tylko znajomość zasad i kart, ale także umiejętność adaptacji i przewidywania ruchów przeciwnika. Z każdą grą będziesz zdobywać doświadczenie i rozwijać swoje umiejętności. Więc zbierz karty, zbuduj talię i zanurz się w magicznym świecie MTG!